2014. 04. 13.
A hónap műtárgya a Smidt Múzeumban

navigáció » Köszöntjük honlapunkon! » A hónap műtárgya a Smidt Múzeumban

  • MŰTÁRGYESET 2014. április 13. (vasárnap) 15.00 – 19.00 

    SMIDT MÚZEUM

    A HÓNAP MŰTÁRGYA: Munkácsy Mihály: Tanulmánykép a Krisztus Pilátus előtt című festményhez

    17.00 Festészeti korrajz élőképpel gyerekeknek, felnőtteknek

    (vezeti Kiss Ágnes és Tóth Tamás)

    18.00 Munkácsy mellékalakjai – dr. Reisinger János előadása

    15.00 – 19.00 Kreatív kuckó gyerekeknek: festőműhely Munkácsyra hangolva, tustintás lenyomatkészítés, képkeretezés, írószertartó-készítés, papírvirág-hajtogatás

     

    A hónap műtárgyául választott tanulmánykép sötétbarna alapon két férfifejet ábrázol, jobb alsó sarkán olvasható a művész szignatúrája. Keletkezésének pontos ideje nem ismert, de vélhetően még 1881 előtt, a „Krisztus Pilátus előtt” című monumentális Munkácsy-képet megelőzően készült. A tanulmányképen szereplő két középkorú férfit a „Krisztus Pilátus előtt” festményen Krisztus fehér ruhás alakja mögött találhatjuk meg, a dárdás, vörös köpenyes katona takarásában. A híres mű alaptémája a bibliai történet, a drámai feszültség Krisztus és a római helytartó, Pilátus között. A kompozíció lényege a mellékalakok aprólékos részletességgel ábrázolt reakcióinak (düh, káröröm, igazságtalanság, vád, részvét) festői bemutatása. A művész minden eszközt igénybe vett az esemény korhű visszaadása és a szereplők viselkedésének precíz megjelenítése érdekében. A mű végleges változata előtt több mint 35, olajtechnikával festett vázlatot készített. Tanulmányozta a Krisztus korabeli viselettörténetet és a bibliai helyszínek képes ábrázolásait. Zsidókat kért fel modellt ülni, jelmezes fotókat készített róluk, amelyeket felhasznált. A hatást a sötét-világos, hideg-meleg tónusok használatával még tovább növelte, a sorsfordító pillanat érzelmeit számtalan jellemábrázolással hangsúlyozta. A Smidt Múzeum tanulmányképén szereplő két zsidó férfi mogorva, elgondolkodó arckifejezése kiválóan illeszkedik a tömegjelenet különféle érzelmei közé, és jól szemlélteti azt a művészi célt, hogy a háttéralakok gesztusai az előtérben zajló esemény hatását fokozzák.

    A Munkácsy-kép a II. világháború végén, mindeddig feltáratlan körülmények között Pécsről került dr. Smidt Lajos gyűjteményébe.

    Kiss Ágnes