Sorozat 2023-2024- foglalkozások és jelentkezés

CSOMAGAJÁNLATOK 2023-2024
 
Az előző évekhez hasonlóan a Savaria  Múzeum a 2023–2024-es tanévben is kedvezményes múzeumpedagógiai foglalkozássorozatokat kínál óvodai és iskolai csoportok részére.
CSOMAGAJÁNLATOK
 
A 2023/2024-es tanévben a múzeumpedagógiai sorozat bérletében 6 helyszínen – Savaria Múzeum, Szombathelyi Képtár, Smidt Múzeum, Iseum Savariense, Vasi Múzeumi Látványtár, Vasi Skanzen – ajánlunk tematikus múzeumi foglalkozásokat.

A foglalkozássorozatra kizárólag regisztrációs adatlap kitöltésével lehet jelentkezni, amely elektronikus formában elérhető a www.savariamuseum.hu honlapon 2023. augusztus 28-tól 2022. október 5-ig.
Telefonon és e-mailben, illetve 2023. október 5. után sorozat-regisztrációt nem áll módunkban elfogadni!
A foglalkozások látogatása a hatályos jogszabályok és a részvételi szabályzatban, tájékoztatóban foglaltak elfogadása alapján lehetséges.
A sorozaton történő részvétel feltétele a bérleti díj befizetése, amellyel egyúttal a részvételi szabályzatot is elfogadja a jelentkező.
 
A foglalkozássorozatra regisztrációs adatlap kitöltésével lehet jelentkezni, amely elektronikus formában elérhető itt: JELENTKEZÉS
 
Részvételi szabályzat és tájékoztató
 
Részvételi szabályzat és tájékoztató
A sorozaton történő részvétel feltétele a bérlet megváltása, készpénzben vagy átutalással. Készpénzes fizetés: nyitvatartási időben a Savaria Múzeum recepcióján.  Átutalással történő fizetés esetén kérjük, a gazdugy@savariamuseum.hu e-mail-címen vegye fel a kapcsolatot kollégánkkal!
A bérlet csak egyben érvényesíthető, a 6 alkalmas és helyszínes múzeumpedagógiai csomag nem megbontható!
A már visszaigazolt időpont lemondására/módosítására a bérletben a tanév során 2 alkalommal biztosítunk lehetőséget. Ennek feltétele, hogy az időpont-módosítási szándékot a program előtt legalább 48 órával jelezni kell a múzeumpedagógiai koordinátornak!
Amennyiben a visszaigazolt időpont módosítási szándékát 24 órán belül jelzi a múzeumpedagógiai koordinátornak, akkor a bérleten belül egy alkalommal áll módunkban új időpontot biztosítani!
Amennyiben az időpontok lemondása a fent leírt 48, illetve 24 órán belül történik, az elmaradt foglalkozás(oka)t 2024. május 14. és június 14. között tudjuk megtartani.

 
 
Amennyiben a résztvevő csoport a visszaigazolt időpontjára nem érkezik meg, és ezt előzetesen nem jelzi sem az intézmény koordinátorának, sem az intézmény múzeumpedagógus munkatársának, a foglalkozást nem áll módunkban másik időpontban pótolni!
Amennyiben a csoport nem a korábban visszaigazolt helyszínre, más tagintézménybe érkezik, a foglalkozást nem tudjuk megtartani és pótlásra sincs lehetőség.
Kérjük a csoportokat, hogy pontosan érkezzenek, mert a foglalkozásokat nem tudjuk a korábban megjelölt időpontnál tovább tartani.
A múzeumpedagógiai foglalkozások tagintézményeinkben beltéren zajlanak, így rossz idő esetén is megtartásra kerülnek. Kérjük Önöket az időjárási viszonyoknak megfelelően tervezzék meg a foglalkozási helyszínek megközelítésének módját!
Amennyiben tagintézményünk kénytelen a foglalkozást előre nem látható ok miatt lemondani, minden esetben biztosítjuk a pótlás lehetőségét a közösen egyeztetett időpontban.
A múzeumpedagógiai sorozat foglalkozásait a 2023/2024-es tanévben 2023. szeptember 21. és 2024. május 13. között valósítjuk meg tagintézményeinkben.
A foglalkozásokat 4–16 év közötti gyermekeknek, fiataloknak ajánljuk.
Kérjük a pedagógus kollégákat, hogy ezt a jelentkezésnél vegyék figyelembe, különös tekintettel az óvodás korosztály alsó korhatárára!
A múzeumpedagógiai foglalkozások  tagintézményeinkben beltéren zajlanak, így rossz idő esetén is megtartásra kerülnek. Kérjük Önöket az időjárási viszonyoknak megfelelően tervezzék meg a foglalkozási helyszínek megközelítésének módját! 
A foglalkozások helyszíne muzeális intézmény, ezért a gyermekek és a műtárgyak épségének megőrzése érdekében fokozott figyelmet kérünk a kísérő pedagógusoktól!
A foglalkozásokról és résztvevőiről fotó- és videófelvételek készülhetnek, melyeket kizárólag dokumentálásra, illetve a Savaria Múzeum nyilvános felületein használunk fel. Amennyiben nem járul hozzá, hogy Önről, illetve csoportjáról felvétel készüljön, kérjük informálja erről a felvételt készítő kollégákat!
Az elmúlt évek tapasztalata alapján – a sok csoportra és a nagy létszámra való tekintettel – kérjük Önöket a fenti szabályok betartására a foglalkozások zökkenőmentes lebonyolítása érdekében. Együttműködésüket köszönjük!
A programváltozás jogát fenntartjuk!
 
A víz az úr - SOROZAT
 
Helyszínek: Savaria Múzeum, Szombathelyi Képtár, Smidt Múzeum, Iseum Savariense, Vasi Múzeumi Látványtár, Vasi Skanzen
 
Csepp
óvodai csoportoknak 4–6 éves korig és
1–2. osztályos diákcsoportoknak
részvételi díj: 4000 Ft/fő

SAVARIA MÚZEUM
Kicsi vízcsepp – nagy világ
Egy vízcsepp nyomába eredünk: megtapasztaljuk, hogy mi mindennel telítődik útja során és kiket-miket hordoz. Interaktív mesénk és a múzeum földtörténeti kiállítása segítségével „átitatódunk” élményekkel, majd kis tudósokként rá is pillantunk a cseppnyi univerzumra.
 
SZOMBATHELYI KÉPTÁR
Zacskóban vizet?
Az óvodás és kisiskolás korosztály számára a művészet és környezetvédelem, a tudatos döntések mindennapi és művészeti vetülete kerül az évad középpontjába. Létezésünk alapvető eleme a víz, a kortárs művészet számtalan technikájában, alkotóinak témaválasztásában is megkerülhetetlen. A textilgyűjtemény alkotásait megismerve 60 perc alatt eljutunk a tudatos vízfogyasztás, az ivóvízkincs fontosságának megértéséhez.  Segítségünkre lesz ebben Vajda Mária munkája és a foglalkozás lezárásaként kipróbált alkotói technika.
 
SMIDT MÚZEUM
Éltető víz
Elsőre talán nem is gondolnánk, hogy a Smidt Múzeumban mennyi vízhez köthető tárgy rejtőzik. De vajon melyek ezek a tárgyak? Hogyan kapcsolódnak a vízhez? Mire használták ezeket? Merre bújtak el a kiállításban? Gyertek és keressük meg közösen ezeket a titokzatos tárgyakat, amelyek segítenek rámutatni arra, miért is olyan fontos az ember életében a víz!
 
ISEUM SAVARIENSE
Mese a Nílus partjáról
Meleg, nyári nap volt az Egyiptomi Birodalomban. A folyóparti sás hajladozva susogott, a mocsárvidéki nád finoman zörgött a gyenge szellőben. A Nílus partján kényelmesen sütkéreztek a krokodilok, békésen dagonyáztak az iszapban a vízilovak. Egy fehér tollú, hajlott csőrű madár tűnt elő a növények sűrűjéből.
- Szervusztok! Íbiszmadár vagyok.
Meseadaptáción alapuló múzeumi foglalkozás a Nílus partján: folyó menti növényekkel és állatokkal, egy ókori egyiptomi történet játékos bemutatásával, vízzel kapcsolatos ügyességi feladatokkal.
 
VASI MÚZEUMI LÁTVÁNYTÁR
Tiszta vízben vígan élek
A legkisebbeket a következő tanévben egy különleges tóparti sétára invitáljuk a Látványtár kiállítóterébe. A nem mindennapi foglalkozás során a Tavitündér lesz segítségünkre, akinek köszönhetően megismerkedünk a vízben és vízparton élő állatokkal. A tó tündérének azonban segítenünk is kell, több játékos feladatra is megkér majd minket, például, hogy tisztítsuk meg a tavat a környezetvédelem jegyében és „pecázzuk” ki belőle azt, ami nem odavaló. Gyertek, fedezzük fel együtt a varázslatos vízi világot!
 
VASI SKANZEN
Valamit visz a víz
A tavak és a folyók színes élővilágát az ember gyakran csónakkal vagy hajóval zavarja meg, hogy átkelhessen a vizeken. Magyarországon a népi halászattal foglalkozók bödönhajókat használtak, amelyek lehetőséget adtak arra, hogy a kihalászott halakat és a hálókat egyik pontból a másikba szállíthassák. A múzeumpedagógiai órán a gyerekek megismerhetik a csónakok használatát és a népi halászok életmódját.
 
 
Sodrás
3-4. évfolyamos diákcsoportoknak
részvételi díj: 4000 Ft/fő

SAVARIA MÚZEUM
Mi lenne, ha? - vízben lubickolva
A hajdanvolt vízi élővilág lenyomatainak segítségével szerepjátékba helyezkedünk: küzdelem a túlélésért egy kiszáradó mederben. Megvizsgáljuk néhány ősi vízi élőlény maradványait, majd mikroszkóp segítségével rápillantunk a Gyöngyös-patakból származó vízcseppre.
 
SZOMBATHELYI KÉPTÁR
Átalakulás (víz és tűz kölcsönhatása)
Mi az az agyagásvány? …Finomszemcsés összetevőkből álló üledékek, kőzetek fő alkotóelemei, a Föld felszínén, ásványi lerakódásokban találhatók. Körülbelül 30 különböző típusú „tiszta” agyagot különböztetünk meg: például a kaolint, illitet vagy montmorillonitot. Egy kerámia kiállítás terében ez a megfogalmazás természettudományosból művészettechnikai nézőponttá alakul. Tartsunk Geszler Mária keramikusművésszel - alkotásain keresztül ismerkedjünk a kerámia alapanyagával és technikai lehetőségeivel! Hogy is kapcsolódik mindez a vízhez? Jobban, mint gondolnátok!
 
SMIDT MÚZEUM
Föltámadott a tenger
Matrózok, horgonyt fel és teljes gőzzel előre! Elő a térképet és az iránytűt! Vár minket a végtelen, rejtélyekkel és kalandokkal teli tenger! Csak ellenséges csataterületre ne tévedjünk! Hajózzunk ki együtt a nyílt vízre és fedezzük fel közösen, milyen lehetett haditengerésznek lenni az Osztrák-Magyar Monarchia idején! Nézzük meg, hogy kikből állt a hadihajó személyzete, milyen feladatokat kellett ellátniuk, és hogy zajlott egy ütközet a tengeren! Induljunk és a csatában minden kiderül!

ISEUM SAVARIENSE
Nílusi TÁRSASutazás
Kalandok és próbatételek egy ókori hajóúton, Isis és Osiris földjén

Amerre a szem ellát, ebben az országban szinte mindenütt forró homok- és kősivatag uralja a tájat. Az egyiptomi nép Vörös Földnek nevezi e száraz pusztaságot, melynek közepén található egy csendesen kanyargó, lassan hömpölygő, hosszan, nagyon hosszan, csobbanva-loccsanva szaladó folyó. A Nílus.
Játékos TÁRSASutazás a Níluson, ókori egyiptomi régészeti emlékek az Isis savariai otthona című állandó kiállítás ókori egyiptomi egységének bemutatásával.
 
VASI MÚZEUMI LÁTVÁNYTÁR
„Éren-nádon…”
A foglalkozás során megismerkedünk Magyarország vizes élőhelyeivel és az ott fellelhető növény- és állatvilággal. Kiderül többek közt, melyik madár látható az ötforintoson, miért repülnek „V” alakban a darvak, milyen lehet halszemmel a világ, kik a vizek apró urai, melyik madár dalolja bemutatkozásképp a nevét, vagy mi is az a békatutaj. A foglalkozás célja, hogy felhívjuk a figyelmet arra, mennyire fontos a vizes élőhelyek védelme, megőrzése. Az ismeretszerzést óriás társasjáték, interaktív feladványok és csapatjátékok teszik igazi élménnyé.
 
VASI SKANZEN
Dobok egy hálót!
Az elmúlt évszázadokban és a jelen korunkban a halászok rengeteg halat fognak ki a tavakból és a folyókból különböző hálók használatával. A hálók használatához hozzátartozik a halfogási technika, ezért a múzeumpedagógiai foglalkozás ezek megismerésére irányul. Mi a halászok titka és hogyan képesek arra, hogy egy nap több száz halat fogjanak ki a víz sodrásából. Fejtsük meg a titkot játékosan és vidáman, legyünk mi is halászok!
 
 
Mélyvíz
5–8. évfolyamos diákcsoportoknak
részvételi díj: 4000 Ft/fő

SAVARIA MÚZEUM
Vizes Szombathely
Folyékony lételemünk ezúttal nem élettani, hanem történeti szempontból kerül a figyelem fókuszába. Városunk „vizes kötődéseit” hosszasan lehetne sorolni. Csaknem lehetetlen, hogy minden vonatkozásról szó essék egy foglalkozás során. Néhány címszó e széles mederből: aquaeductus, Kupai-kút, árvizek, Szent Flórián, Csónakázó-tó…
 
SZOMBATHELYI KÉPTÁR
„Belelapult az iszapba”
„Amikor sikerült 1980-ban Bugacon egy halott madarat röggel együtt az iszapos parton fölemelni, bevallom, nem gondoltam semmi másra, csak arra, hogy jé, van itt egy madárhulla, elég régi már ráadásul, belelapult az iszapba, föl tudom-e venni és vajon kiég-e? Fölvettem …, bevittem, megszárítottam, kiégettem, és kaptam egy csontvázlenyomat-szerű dolgot.” (Schrammel Imre)
Víz, hordalék, sár, iszap…élőlények. Hal, sirály, szürkegém. Kiszáradt medrek, nedves és forró közeg.
Élet és halál, anyag és metafizika - iszapból kerámia. A Képtár foglalkozása a Schrammel-gyűjteménybe kalauzolja a felsős diákokat.
 
SMIDT MÚZEUM
Csodatevő víz
Ásványvíz, hévíz, gyógyvíz. A föld mélyéről feltörő értékes források, amelyek köré egy egészen új és élénk világ épült. Hol jöttek létre az első fürdőhelyek és hogyan változott a fürdőkultúra az elmúlt évszázadok során? A fürdők nemcsak a gyógyulás helyszínei voltak, hanem a társasági élet központjai is. A fürdőpoharak, képeslapok, fürdőruhák, napernyők és szalmakalapok segítségével idézzük fel a régi korok fürdőkultúrájának emlékeit!
 
ISEUM SAVARIENSE
Hová tűnt Tiberius Barbius?
Savaria város törvényt mondó elöljárója kora délután ismeretlen helyre távozott otthonából. Családjának elmondása szerint Barbius úr fehér gyapjútógát és tunikát viselt; kezében egy illatszeres üvegcsét tartva kissé fáradtnak, gondterheltnek tűnt. Vajon hová indult házából Savaria első embere? És tényleg nem látta őt senki? Nyomozzunk együtt a kiállításban szemtanúk és árulkodó nyomok, azaz vízzel kapcsolatos műtárgyak után kutatva! Ha e leletek által megismerjük a víz ókori városunkban betöltött jelentőségét, talán Barbius úr hollétére is fény derül…
 
VASI MÚZEUMI LÁTVÁNYTÁR
„Víz, víz, tiszta víz...”
A Föld felszínének több mint 70%-át víz borítja. Sokszor halljuk: „Víz nélkül nincs élet!”. Mit is jelent ez pontosan? Hogyan tudjuk óvni, védeni a vizes élőhelyeket és az ottani élővilágot? Egyáltalán milyen élőlényekkel találkozhatunk ezeken a területeken? Kik voltak a kócsagőrök? Mi a természetvédelem címermadara? Mit tehetünk vizeink védelmének érdekében? A természet- és környezetvédelem, valamint a fenntarthatóság jegyében zajló foglalkozás során interaktív feladatok és játékok segítségével keressük a választ az ilyen és ehhez hasonló kérdésekre a Látványtár gyűjteményében.
 
VASI SKANZEN
Halász vagy horgász?
A két fogalom ismerős lehet, hiszen az egyik egy foglalkozás, míg a másik egy szabadidős tevékenység. De mi köze a skanzennek ehhez és miért foglalkoznak a néprajzkutatók a vízi környezethez kapcsolódó életvilággal? A felmerülő kérdésre válaszolva ismerkedjünk meg az új állandó kiállítással és azzal, miképpen válhat a népi halászat tudományossá.
 
 

A foglalkozássorozatra regisztrációs adatlap kitöltésével lehet jelentkezni, amely elektronikus formában elérhető itt: JELENTKEZÉS



 
JELENTKEZÉS